Besöksplan Kristinehamn

Picassoskulpturen i Kristinehamns skärgård

Smaka på Värmland i Kristinehamn

Läs hela Besöksplanen här

Vision

Kristinehamn – den sköna kuststaden mitt i landet med upplevelser året runt.

Övergripande mål

  • Kristinehamn ska dubblera turismomsättningen från 2013 till år 2020.
  • Ska ha exportmognadskriterierns i fokus för vår utveckling.
  • Kristinehamn skall ha ökat aktivitetsdelen av turismkronan från 5% till 10% år 2020.

Våra teman

Friluftsliv & skärgård

  • Turbåtstrafiken, fler turbåtar, turer och angöringsplatser, alla dagar 
  • Fler restauranger ute i skärgården
  • Utveckla Vålösundssträckan med båtmack och toaletter och Picassoudden
  • Utveckla aktiviteter under Vänerveckan
  • Båtliv till centrum inklusive turbåtstrafik
  • Fler aktiviteter; spontanidrott (strandtennis, beachvolley, boule mm), havskajaker, kanoter, segling, surfning etc
  • Kulturevenemang i skärgården
  • Gångväg mellan Herrgårdscampingen och centrum

Kultur & historia

  • Synliggör Järnet och människorna runt det och dess betydelse för vår stads utveckling
  • Stångjärnet skall lyftas fram i utsmyckning, utställningar och story telling
  • Upplevelsecentra Vågen • Utveckla Fastingen, ”Back 2 the roots”
  • Bojorten
  • Järnleden
  • Kristinehamns Konstmuseum och Christina teaterns utbud ska utvecklas och utökas
  • Mariebergsområdet ska utvecklas till en kulturell multiarena
  • Rundturer i järnets tecken
  • Stärk Picassotema med olika aktiviteter
  • Utveckla konceptet Stadsvandring och guideverksamhet
  • Utveckla sjösystemet Bergslagskanalen i samverkan med Vämlands Bergslag

Idrott

  • Koordinera deras verksamheter, stärk samverkan sinsemellan och med andra aktörer (hotell restaurangen etc)
  • De resurs- och stödfunktioner som planeras i ”Roll och ansvar” ska också stödja föreningslivets evenemang och stärka dessa ur besöksperspektivet.
  • Inventera anläggningarna för att kunna utveckla och profilera dem
  • Marknadsför Kristinehamn och vårt övriga utbud i samband med idrottsevenemang, cuper etc.
  • Kupphäfte, med rabatter på handel, restauranger m fl
  • Paketering av evenemang med andra aktörer

Fritid på hjul

  • Vi behöver sätta tillväxt i fokus och tydliggöra den ömsesidiga nyttan/ mervärdet i samarbetet
  • Utveckla en strategisk samverkan mellan tillverkare, återförsäljare, serviceföretag och företag inom besöksnäringen för att stärka klustret och tillvarata synergieffekterna
  • Utveckla Fritidsmässan genom att få alla intressenter att tillsammans lyfta Fritid på hjul som företeelse och fokusområde för Kristinehamn
  • Skapa mötesplatser mellan intressenterna för samarbete, med ömsesidig affärsnytta i fokus
  • Utveckla attraktiva showrooms och utveckla fler kringtjänster till technical visits
  • Erbjud kringtjänster till de som kommer hit för att serva sina husbilar och husvagnar så att de stannar längre och konsumerar mer

Möten & konferenser

  • Analysera och utveckla de arenor som finns
  • Paketering och försäljning
  • Paketering av friluftsaktiviteter
  • Merförsäljning vid arrangemang (bygg på Kulturkalaset)
  • Kickoff-erbjudanden i samverkan
  • Engagera aktörerna i samverkan
  • Markera tillgängligheten (tåg och kommunikationer)
  • Grupper upp till 100 personer största målgrupp
  • Dialog med lokala företag för att lägga konferenser och boenden lokalt.
  • Dialog med kommunen att i största mån lägga konferenser och boende lokalt.
  • Ändra mentaliteten hos våra aktörer
  • Organisation som hjälper till att sälja in Kristinehamn som konferensstad
  • Samverka med de andra teman för att skapa konferenser och möten

Mat & måltid

  • Utveckla bokningsbara erbjudanden/paket där mat och måltidsupplevelser utgör en viktig del
  • Stärka våra huvudteman genom att addera måltidsupplevelser med Värmländska och lokalproducerade produkter
  • Utveckla våra matmarknader, fler värmländska producenter och besökare
  • Ta fram koncept för matresor genom kombination med kultur, storytelling, matvandringar etc
  • Utvidga våra öppettider. I ett första skede genom att vara öppna 7 dagar i veckan under juli
  • Vi ska fokusera på Whops och matintresserade som är här pga något av våra andra huvudteman
  • Ökad tillgänglighet och öppettider (året runt)