Tips

Vitsippor i Kristinehamn

Nedan får du lite tips på saker som kan vara bra att veta/kunna för dig som arbetar inom besöksnäringen.

GDPR

Den nya dataskyddsförordningen innebär nya regler om hur du får hantera personuppgifter och bilder. Här får du veta vad du behöver göra och ta hänsynt till.

Google My Business

  • På Google My Business kan du ta kontroll över ditt företags information på Google och svara på recensioner. Detta kan du göra genom att klicka på länken "äger du företaget" och verifiera ägarskapet. För att kunna göra detta måste du ha ett Google-konto sedan tidigare. 
  • Här kan du svara på både positiva och negativa recensioner. 
  • Genom Google My Business kan du även lägga in verksamhetens öppettider, evenemang samt fina bilder och filmer. 

Google My Maps

Kopplat till ditt Googlekonto.

  • Använd Google My Maps för att visa attraktioner, sevärdheter, platser och annat på en digital karta. Här kan du lägga in bilder och information om varje plats. 

Instagram

  • Skaffa ett företagskonto, på så sätt kan du få statistik direkt i mobilen.
  • Har du kopplat samman ditt företagskonto på Facebook med det på Instagram kan du annonsera via Facebook. 
  • Använd #hashtags, användare kan välja att följa hashtags och kan på så sätt hamna på ditt konto om du använder rätt hashtags. 

Facebook

  • På Facebook är det viktigt för dig som företag att ha en företagssida med uppdaterad information. 
  • Tänk igenom ditt val av profilbild. Det ska vara en bild som speglar din verksamhet, det bästa är att ha din lototyp. 
  • Även omslagsbilden är viktig att den speglar din verksamhet och denna kan du göra säsongsbaserad. Du kan även välja att att visa upp en film här. 
  • Planera dina inlägg i förväg och gör en plan för vad du vill publicera och när. Facebook har en funktion som gör att du kan schemalägga dina inlägg.
  • Det är bra att variera dina inlägg med film och bild. Publicera aldrig ett inlägg med enbart text.
  • Kom ihåg att gilla-markeringar inte rankas som lika högt engagemang som delningar och kommentarer gör.
  • Kopplar du samman Facebook och Instagram kan du annonsera i båda kanalerna. Annonseringen går att rikta mot målgrupp, intressen och geografi. 
  • Besvara alla kommentarer, meddelanden och recensioner.  Ha en policy för hur du besvarar både negativa och positiva kommentarer, försök styr de negativa kommentarerna till en dialog via mejl. 
  • Arbeta med evenemang på Facebook, det ger dig extra exponering.
  • Ungefär fem inlägg i veckan är lagom att publicera. Tänk på att inläggen inte ska vara för långa, 40-100 tecken är lagom. 
  • Tävlingar på Facebook har speciella regler, guide för tävlingar hittar du här.

SCB

Här kan du läsa om hur du som driver hotell, stugby, vandrarhem, camping eller kommersiell förmedling av privata stugor och lägenheter går tillväga för att rapportera in din statistik till SCB. 

SEO (Search Engine Optimization)

För att synas på google måste du använda sökord på din webbsidor som är relaterade till din verksamhet. 

  • Ta fram sökord som du tror att dina besökare söker på när de ska hitta till dig och använd dig av dessa när du skriver texter på webbsidorna. 
  • För att du ska rankas högt och synas behöver innehållet på din sida vara unikt. Detta innebär att du inte kan ha samma text på flera olika sidor utan du måste skriva om texterna så de är unika för varje sida. 

TripAdvisor

  • Ta ägarskap för din produkt/plats.
  • Finns inte din produkt/plats, skapa en.
  • Utöka information när du fått ägarskap.
  • Svara både positiva och negativa recensioner, gärna lika mycket då TripAdvisor kan välja att lyfta upp en recension som fått längre svar. 
  • Länka TripAdvisor genom widget till din webbplats, på så sätt synt ditt omdöme och dina recensioner. 

Värdskap

Att få alla människor att känna sig välkomna, det är värdskap. Visit Värmland erbjuder en gratis digital värdskapsutbildning som görs via datorn eller plattan och tar cirka 45 minuter. 

Webbplats

Har du en webbplats eller ska du skaffa en webbplats?

  • Se till att ha en strategi och ett mål.
  • Vilken målgrupp vänder du dig till, anpassa innehållet efter målgruppen.
  • Vad är speciellet med din verksamhet?
  • Det ska vara lätt att hitta på webbplatsen, besökaren ska lätt kunna navigera sig och hitta det den söker. 
  • Bilder, filmer och citat som inspirerar och lättar upp webbplatsen.
  • Öppettider, priser, kontaktuppgifter är viktiga delar att ha med.
  • Kom ihåg att namnge dina bilder så att de är sökbara.

Youtube

  • Skapa en egen kanal för ditt företag.
  • Skapa spellistor för filmer av samma tema.
  • Lägg upp filmer på både Facebook och Youtube, men kom ihåg att inte dela från Youtube till Facebook. 
  • Skriv en text till filmerna och tagga innehållet för sökbarhet.