En av de häftigaste tågresorna i världen

Kliv ombord på en av de tio häftigaste tågresorna i världen, listad 2016 av den engelska tidningen the Guardian. Det rör sig om 1300 km fylld med upplevelser. Inlandsbanan startar i värmländska Kristinehamn och tar dig ända upp till vildmarken i Gällivare.

All trafik inställd på Inlandsbanan sommaren 2020, beslut taget den 24/6.



Många möjligheter

Inlandsbanan är en resa att minnas oavsett om du väljer att åka en paketresa, åka  med inlandsbanekortet och resa som du vill - precis som en tågluff eller köpa enstaka biljetter. Det enda du är säker på är att din resa är fossilfri.

Läs mer på inlandsbanans hemsida

Paketet upptäck inlandsbanan

Följ med på en resa genom Sverige. Från det stora innanhavet Vänern till den vida vildmarken. Det är resan som är målet säger man ofta och på denna resa får du bland annat njuta av Picassoskulpturen vid Vänerns strand, beundra Zorns målningar i Dalarna och färdas genom tid och rum på Jamtli i Östersund. När du kommer ännu längre norrut möter du den samiska kulturen, världsarvet Laponias orörda natur, passerar polcirkeln och njuter av midnattsljuset.
Resan är i tio dagar inklusive: tågresa, tågvärd, entréer, guidning och mellanklasshotell nio nätter för 11095 kr

Det är lätt att bli inspirerad och börja planera en resa genom att läsa Niklas Kämpargårds härliga artikel från Hemmets Journal 2019

Boka här 

Starta från inlandsbanans startpunkt

Du är välkommen till Kristinehamn och spendera en eller flera dagar i småstaden vid Vänerhavet innan du åker till Sveriges inland. Till Kristinehamn kommer du lätt med tåg, buss, cykel eller bil. Önskar du långtidsparkering för bilen medan du åker inlandsbanetåget är det inga problem, du kontaktar bara turistbyrån och berättar mellan vilka datum det gäller så skickar vi dig ett kort för fri parkering som gäller den perioden du önskar vara borta. I Kristinehamn hittar du trevliga boenden både nära stationen, i centrum, vid Vänern. Du är så välkommen att skicka efter turistguiden så att du är laddad för din semester. Boende i Kristinehamn kanske du vill boka på en gång - och här finns information om boende.  

Hur startade det?

Värmland har en rik järnvägshistoria tack vare behovet att frakta järn. Man insåg på 1840-talet att det underlättade betydligt att använda järnväg. Först utnyttjades hästar som dragkraft i stigningarna (i lutningarna fick vagnarna ofta rulla av egen kraft) men det blev lättare när ångloket kom. Kristinehamn-Sjöändans järnväg invigdes 1850 med en bansträckning på 11 kilometer. Spårvidden var 1099 mm och hästar användes som dragkraft. Efter sju år kom det första ångloket.

Byggandet av statlig järnväg
Regeringen beslutade 1854 att ett antal större statliga järnvägslinjer skulle byggas. Runt sekelskiftet 1900 var de flesta stora statsbanorna färdiga och i drift. Det sista stora järnvägsbygget var Inlandsbanan. Efter många diskussioner om lämpliga ändpunkter bestämdes att den skulle sträcka sig mellan Kristinehamn och Gällivare. På så vis kunde Vänern förbindas med Malmfälten. Inlandsbanan blev 1 296 kilometer.

Inlandsbanan är en skakig historia
Inlandsbanan är resultat av en dröm om en inre stambana som skulle stärka det lokala näringslivet i norra och mellersta Sveriges inland. Bygget drog ut på tiden och när Inlandsbanan äntligen stod klar 1937 hade ekonomin fullständigt förändrats. Trots ett idogt arbete med att gynna den avlägsna industrin lyckades aldrig några större bolag etablera sig längs rutten. Dessutom var banan av en så låg teknisk standard att den egentligen aldrig var lämpad för något annat är persontrafik. Intresset för Inlandsbanan minskade drastiskt under efterkrigstiden då allt fler köpte sig en egen bil. Redan 1964 lades den första delen ner (Nykroppa– Herrhult–Persberg) och år 1990, när järnvägstrafiken avreglerades, köpte ett tiotal kommuner den nedläggningshotade banan och lade grunden till den nutida upplevelsebaserade järnvägsrutten.

Inlandsbanan börjar i Kristinehamn
Inlandsbanan börjar i Kristinehamn
Nej