Camilla McQuire gillar att vinterbada i Kristinehamn.
Vinterbad har verkligen blivit populärt senaste åren. Vi har pratat med Camilla McQuire som numer är en inbiten vinterbadare om varför hon gillar att vinterbada.

Varför vinterbada?
Varför vinterbad? Många skräms av kylan, det gjorde jag också, men jag tänkte att kan andra så måste ju jag också kunna? Jag ville testa helt enkelt och känslan efter det första doppet var helt fantastiskt. Den känslan ville jag uppleva igen.

Första gången varade badet kanske två sekunder... sen tio, sen femton, sen 40 sek... och på den vägen är det... har hållit på i snart ett och ett halvt år, minst en ggr/v, helst minst tre ggr/v. Handlar bara om andning och att fortsätta öva träning! När man badar är det en total mental närvaro och fokus! Man kan inte tänka på något annat än att övervinna kylan och att andas, man släpper allt annat och efteråt känner man sig befriad, nästan pånyttfödd. Man är lätt och avslappnad i kroppen och huvudet är tomt på tankar. Det är en fantastisk känsla!

Positiva effekter
Jag kan inte riktigt säga vad som är det bästa med vinterbad, men man mår så fantastiskt bra av det!

Själv fryser jag inte lika mycket som tidigare. Jag har alltid varit en riktig fryskott... det är ju lite paradoxalt att man måste hoppa i iskallt vatten för att uppnå den effekten, men det är som om kroppen sätter på turboaggregatet och efter lite träning med kalla bad så reglerar kroppen den inre termostaten mycket bättre!

Det finns inte jättemycket forskning på hälsoeffekterna, men min känsla tillsammans med vittnesmål från alla andra jag badar med är att baden lindrar värk, minskar stress, ska hjälpa mot depression, (kanske därför det blivit så populärt under pandemin?)

Jag har märkt av att jag har mycket färre migränanfall, jag lider inte av mitt karpaltunnelsyndrom längre. Vi är några som också tycker att det hjälper både mot PMS och även klimakteriebesvär, och jag undrar om det kan vara en anledning till att vi verkar vara fler kvinnor som badar... Det pratas om att det ska hjälpa mot fibriomyalgi och annan kronisk värk, om man gör det regelbundet. Alla de hälsoeffekterna är värt att utsätta sig för kylan. Och den där sköna känslan efteråt är ju bara en bonus!


Tänk på
En viktig sak att tänka på vid vinterbad är att aldrig bada själv!
I Kristinehamn finns en öppen Facebook-grupp för de som vill vinterbada. Här kan du hitta sällskap om du inte har någon i din bekanskapskrets som vill hänga på. 
Klicka här för att komma till gruppen.
Ofta håller de till vid Skymningens badplats men ibland även på andra platser om någon kommer med förslag som ex. Marieberg m.m.

Andra bra saker att tänka på förutom badkläder och handduk är:
* Ha på dig mössa eller sätta upp håret. Blir det blött fryser det lätt och huvudet blir extra kallt.
* Ha gärna badvantar på dig, och ett par andra torra att ta på efter.
* Ha något på fötterna som yllesocka, badskor, eller neopren skor. När du blir kall om fötterna känner du inte om du skulle göra dig illa ex. skära dig.
* Ta med något att stå på när du byter om som en extra handduk eller filt.
* En badrock är skönt att dra om kring sig direkt efter när du torkar dig.
* Kläder som är enkla att ta på när man är lite kall och fuktig.
* Något varmt att dricka i en termos som kaffe/te/varm choklad/buljong som hjälper dig att bli varm innifrån.
* Fulladdad mobil och gärna en powerbank så du kan ringa om något skulle inträffa.



Vinterbad i Kristinehamn
Vinterbad i Kristinehamn
Ibland är det snö och is och då får man hacka upp en vak.
Ibland är det snö och is och då får man hacka upp en vak.
Mys med ljus när mörkret smyger sig på!
Mys med ljus när mörkret smyger sig på!
Ficklampa kan vara bra att ha ibland.
Ficklampa kan vara bra att ha ibland.
Nej